החשש מצה"ל: מאות חרדים התנתקו מהרשת החברתית

"היה ברשותי חשבון פייסבוק, אמנם לא השתמשתי בו הרבה, אבל הוא היה קיים. בעקבות הפרסום על המעקב שצה"ל עושה - אני ועוד עשרות מחבריי סגרנו את החשבונות בפייסבוק. אני לא מעניין להסתבך ושאחשב כעריק רק בגלל כמה תמונות שלי בפייסבוק"
דוד לזר 7 Comment on החשש מצה"ל: מאות חרדים התנתקו מהרשת החברתית

בעקבות חשיפת שיטות הפעולה של צה"ל ברשת החברתית, שעוקב אחרי חרדים בעלי פטור 'תורתו אומנותו', אתר 'קול חי' יצא לבדוק את המציאות בשטח • הממצאים: מאות תלמידי ישיבה התנתקו בימים אלו מהרשתות החברתיות • הממצאים והעדויות

חרדי משתמש במחשב • תמונת אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90
"היה ברשותי חשבון פייסבוק, אמנם לא השתמשתי בו הרבה, אבל הוא היה קיים. בעקבות הפרסום על המעקב שצה"ל עושה - אני ועוד עשרות מחבריי סגרנו את החשבונות בפייסבוק. אני לא מעניין להסתבך ושאחשב כעריק רק בגלל כמה תמונות שלי בפייסבוק"
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

השבוע נחשפו שיטות הפעולה של צה"ל, שמתחת לפני השטח – משקיע מאמצים רבים להרחיב את מעגל הגיוס החרדי לצה"ל, ולשם כך הוא מפעיל מערך ריגול ברשת החברתית, שעוקב אחרי אלפי בני ישיבות הזכאים לפטור 'תורתו אומנותו', וזאת בכדי לאתר הוכחות על אורח חייהם של מקבלי הפטורים, במטרה להציג עובדות ותיעודים כי הם מנהלים אורח חיים לא דתי, ובשל כך אין הם ראויים למעמד בן ישיבה.

הבולשת הצה"לית: כך צה"ל עוקב אחרי אלפי חרדים

בעקבות הפרסום, אתר 'קול חי', יצא לבדוק את השטח הישיבתי, ואכן, תלמידי ישיבות רבים אישרו את הדברים וסיפרו לאתר 'קול חי' על התופעה. "בחודשים האחרונים, צה"ל משוטט הרבה ברשתות החברתיות ומחפש כאלו המוגדרים אצלו כ'בני ישיבה'. כמה חברים שלי מהישיבה קיבלו זימון במפתיע לבירור מעמדם, וזאת בעקבות כמה תמונות שלהם בים, שהיו בפייסבוק האישי שלהם", מספר אחד הבחורים לאתר 'קול חי'.

מבדיקה מעמיקה שביצע אתר 'קול חי' עלה כי מאז דבר הפרסום, מאות בחורים חרדים המוגדרים כבני ישיבה, ושחלקם הגדול אכן לומד בפועל בישיבה, סגרו את חשבון הרשת החברתית שהיה ברשותם, בעקבות החשש שצה"ל יבטל להם את מעמד בן הישיבה.

חיים ב. בחור ישיבה הלומד באחת מהישיבות בבני ברק מספר לאתר 'קול חי' כי "היה ברשותי חשבון פייסבוק, אמנם לא השתמשתי בו הרבה, אבל הוא היה קיים. בעקבות הפרסום על המעקב שצה"ל עושה – אני ועוד עשרות מחבריי סגרנו את החשבונות בפייסבוק. אני לא מעניין להסתבך ושאחשב כעריק רק בגלל כמה תמונות שלי בפייסבוק", אמר.

חברו של חיים לישיבה, נלחם בימים אלו על מעמדו כבן ישיבה, לאחר שצה"ל הבהיר לו כי מעמדו נמצא בבירור, זאת בעקבות תמונות שהוא פרסם ברשת החברתית שבו הוא נראה נופש בים, כך לטענתו. עוד עולה, כי המעקב הצה"לי פועל גם על אברכים נשואים המוגדרים כבני ישיבה ולא רק על בחורים רווקים.

כזכור, על פי בכיר באגף כוח האדם בצה"ל ששוחח עם ynet, עד כה נמצאו כ-4,000 חרדים בני 24-17 שקיבלו פטור שלטענת צה"ל – הם מנהלים אורח חיים לא דתי, לדברי הבכיר, אותם צעירים שנתפסו – לא עמדו במכסת 45 שעות לימוד שבועיות במוסד תורני המוכר ומפוקח על ידי משרד החינוך, ובשל כך בוטל מעמדם כבני ישיבה.

עוד טען הגורם כי בעקבות ביטול מעמדם של אותם צערים, מאות מהם הגישו ערעור על ההחלטה בפני גורמים בכירים באכ"א, ולחלקם שהצליחו להוכיח כי אכן הם עומדים כיום בקריטריונים כבני ישיבה, הוחזר הפטור מגיוס. חלקם מאלו שערעורם נדחה – גררו חלקים מהמגזר החרדי להפגנות מחאה.

הבכיר אמר כי "לרבים במגזר החרדי יש פייסבוק, ברגע שאנו מבינים שהצעיר לא עומד בתנאי הדיחוי אנו מבטלים את המעמד אחרי שזומן לשימוע ובו אנו מציגים לו את הראיות ומאפשרים לו זכות ערעור. גם יציאות לחו"ל נחשבות להפרה של דרישות המעמד ועבודה במקום לימודים בישיבה. המידע מגיע אלינו מגופים שונים. הדבר היחיד שהשתנה זה היכולת שלנו לאכוף באמצעים טכנולוגיים תוך העברות מידע הדדיות למשרד החינוך, וכך אנו 'נוגעים' באנשים".

כמו"כ הוא הוסיף כי "אנו נותנים ללמוד למי שצריך ללמוד. גילינו שהרבה בישיבה אבל הם לא באמת בישיבה. אכיפה תמיד הייתה, ומה שהתחדש שזה השימוש ברשתות החברתיות בחברה החרדית. אנו מגיעים אליהם בקלות בפייסבוק, היום עם סמארטפון אפשר לעשות עבודת בילוש אדירה. כשילד מגיע אליך עם מכנסיים רחוקים מהנעליים, אתה מבין שהמכנסיים לא שלו, וכשאתה מוצא אותו בפייסבוק אתה רואה שיש לו עשרות חברים כמוהו".



7 תגובות

מיין תגובות
  1. 7

    זה שסוגרים את החשבון לכשעצמו דבר מבורך.
    כנאמר "ומעז יצא מתוק"
    לא ברור כלל מה לבחור ישיבה בפייסבוק… זה מחלן ומ'חלל' אותנו מבפנים… חשיפה של בחורי ישיבה לאינטרנט זהו האיום האמיתי על הציבור החרדי!
    וטוב שזה נחשף.
    ילמדו ראשי הישיבה מצה"ל שיטות התחקות אחר ה'ערב רב' שבתוכינו!

  2. 6

    מה שהרבנים לא מצליחים לעשות, צה"ל יצליח… למה לבחור ישיבה יש חשבון פייסבוק??? איך? הרי האינטרנט המסונן מסנן גם את פייסבוק?

  3. 4

    אם החרדים אכן התנתקו מהרשת החברתית – הכל היה כדאי! 🙂

  4. 2

    תהילה א:חזק איזה מחשבה אדירה אבל בכל אופן מסכנים יכול להיות שיש להם פייסבוק אבל מינימום שעתיים ביום הם לומדים וכל דקה של לימוד חשובה…